Voor het eerst een bevalling gezien!! - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Nuray Erceyes - WaarBenJij.nu Voor het eerst een bevalling gezien!! - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Nuray Erceyes - WaarBenJij.nu

Voor het eerst een bevalling gezien!!

Door: Nuray Erceyes

Blijf op de hoogte en volg Nuray

17 September 2010 | Filipijnen, Davao


Maandag 13 september:
Vandaag stonden we weer op de eerste hulp.. Er was de hele dag niks te doen dus gingen we maar wattenbolletjes maken. Om 2 uur kwam er dan eindelijk een patiënt met een open fractuur. Dat was dus wel interessant.. De man had helaas weinig geld om een operatie te betalen dus moest hij maar gehecht en gegipst worden..

Dinsdag 14 september:
We gingen naar de health centre om de mensen daar medicijnen te geven tegen schistosomiasis. Eerst dus de medicijn klaar gemaakt en daarna uitberekend hoeveel tabletten je iemand per kg moet geven. De patiënten moesten we ook advies geven over hoe ze de medicijnen moesten innemen.

In de avond gingen ik en Julie, Sairah ophalen. Nadat we haar hadden opgehaald gingen we bij de Jelibee eten. In het busje had ik Sairah natuurlijk de laatste nieuwtjes en blunders verteld hahah.. Toen we thuis aankwamen was het net als altijd een gekkenhuis want toen Liset buiten stond zat er een muis aan haar voet … Veel gekrijs en gelach natuurlijk.. gelijk kon Sairah wat van onze sfeer in het huisje proeven. Het is hier namelijk iedere avond een gekkenhuis/feestje.

Woensdag 15 september:
Vandaag zouden we weer naar de health care centre gaan. We hoopte dat we vandaag wel wat mochten doen daarom moesten we ook onze map meenemen om te laten zien wat we al konden. Maar helaas we mochten weer niet injecteren omdat ze toestemming aan hun baas moesten vragen, dus besloten we (met onze begeleider) om maar weer terug te gaan naar het ziekenhuis..
Daar stonden we weer op de eerste hulp afdeling. Er kwam helaas ook geen patiënt meer binnen.
Na mijn stage zijn ik en Sairah naar SM en de Gmall geweest. Lekker geshopt en gegeten natuurlijk. Op de terug weg gingen we met de taxi en toen we een taxi wilden regelen merkte ik dan ook echt ingeburgerd was. Normaal pakken we een taxi vanuit de SM voor 400 peso. Maar nu in ons geval stonden we bij de gmall.

De eerste taxi:
Ik:to Calinan for 400 peso. Taxi chauffeur: for 600 peso. Ik ging hier niet mee akkoord en zocht naar een andere taxi.

De tweede taxi:
Ik: to Calinan for 400 peso. Taxi chauffeur: for 800 peso. Die probeerde me dus echt voor de gek te houden maar ik trap daar natuurlijk niet in hihi.. dus de volgende taxi maar proberen..

De derde taxi:
Ik: to Calinan for 400 peso. Taxi chauffeur for 500 peso. Sairah had al de neiging om akkoord te gaan maar ik ben hier erg koppig in heb ik gemerkt.. Dus ik ging niet akkoord en probeerde maar weer een andere taxi.. ik begon wel een beetje aan mezelf te twijfelen. Want normaal doen de taxi chauffeurs niet zo moeilijk. Ondertussen keken alle Filippijnen verbaasd naar ons van: zo die durven haha:P

De vierde taxi:
GELUKT. Ja ja hij ging akkoord met 400 peso.. hahaha we lagen helemaal dubbel in de taxi met sairah hoeveel taxi’s we wel niet hadden afgewezen en hoe de Filipino’s verbaasd naar ons keken. Later toen ik er goed over nadacht was het ook wel erg laag die 400 peso want ik had me vergist met de andere shopping mall.. We zouden hier dus eigenlijk ongeveer 500 peso moeten betalen.. Maarja we zijn uiteindelijk goed, veilig voor 400 peso thuis gekomen hihi.. Wat een taxi verhaal he:P

Donderdag 16 september 2010:
Vandaag gingen ik, Julie en Nienke naar een school om de kinderen medicijnen te geven. Dus we stonden voor het ziekenhuis te wachten om daar samen met mam Helen naar toe te gaan.. Toen ze kwam vertelde ze ons dat er een bevalling zou zijn en of we dat wilde zien of dat we naar de school wilden gaan.. TUURLIJK wilden wij dan de bevalling zien.. Dus wij snel de andere kleding aangetrokken en daar stonden we dan weer in de operatie kamer want het werd een keizersnee.. Het was zo mooi om het allemaal te zien ik kan het gewoon niet omschrijven hoe blij ik was om de bevalling te zien.. Het buik laagje werd laagje voor laagje gesneden en daarna kwam het hoofdje en lichaam eruit.. Dat de baby’tje ging huilen deed me goed, dus konden wij verder kijken hoe ze het verder afhandelde met de buik want de placenta moest er natuurlijk ook nog uit.. We waren wel erg blij dat mam Helen ons er eindelijk erbij had geroepen want we hadden al een paar bevallingen gemist omdat ze ons niet had geroepen. Ik zet een filmpje op mijn site van de bevalling.

Toen we daarna aankwamen op school voelde we ons net een aap. We stonden op de schoolplein (grasveld) en de kinderen zaten allemaal in de klassen achter de tralies naar ons te kijken hihi..
Uiteindelijk moest ik in 1 klas medicijnen geven er was 1 jongen die niet naar voren durfde te komen omdat hij te verlegen voor me was haha.. Er vroeg ook een meisje om sms maatjes te worden dus ik zei dat het goed was dus ze moest haar nummer maar geven.. Natuurlijk zou ik haar niet smsen maar je had ze moeten zien de hele klas pakte in 1x een blaadje en ze schreven allemaal hun telefoon nummer op. Moet je je ook nog is voorstellen dat 1 klas uit 40 leerlingen bestaat. Daar stond ik dan met allemaal blaadjes in mijn hand haha.. Nadat ik de medicijnen had gegeven gingen we weer naar het ziekenhuis.. Na het lunch maakte ik met dr. Tan een rondje in het ziekenhuis langs alle patiënten.

In de avond gingen ik, Liza, Nienke, Sairah en Chelsey naar een club. De eerste keer alleen.. Het is dus uiteindelijk wel gelukt om de club te vinden.. later kwamen Kirk en John nog om ons in de gaten te houden haha.. Na lekker gedanst te hebben gingen we maar met de taxi naar huis en vielen we ook gelijk in slaap..

  • 17 September 2010 - 08:21

    Marijke Van Nunen:

    Wat een mooie ervaring, een keizerssnede bij wonen. Ik zie mezelf helemaal terug; ik heb vorig jaar ook een keizerssnede bijgewoond. Geweldig als je dan daarna de baby in je armen houdt.

    Ik hoop dat jullie snel toestemming krijgen om wat meer vaardigheden te mogen doen in het health centre.

    Groetjes Marijke

  • 17 September 2010 - 18:25

    JE ZUS!!!!:

    heeey,

    Vette lieve baby, echt leuk dat je een keizersnede hebt mee gemaakt want dat wilde je zo graag.

    veel succes,
    XxX Nilay

Verslag uit: Filipijnen, Davao

Davao

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2010

Afscheid en rondreis

19 Oktober 2010

Pearl Farm en heel veel stage

07 Oktober 2010

Heimwee

29 September 2010

Been amputatie's,tumoren en heel veel bloed I(L)IT

22 September 2010

Survival weekend 2, Supriseparty en nog veel meer!
Nuray

Actief sinds 05 Juni 2010
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 62410

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 27 Augustus 2014

Indonesië

19 Augustus 2010 - 11 November 2010

Davao

Landen bezocht: